Zoeken
Robert Kuijt

Dagje Schiphol Rijk; deel 1 Robert Kuijt

Het werken voor private klanten

Robert Kuijt is projectmanager HV-stations voor de grootzakelijke markt. Hij is van oorsprong een echte techneut die nu vooral een commerciële functie heeft. Hij startte al op 17-jarige leeftijd met werken, na een uitstapje naar betaald voetbal, om na een paar jaar weer naar de schoolbanken terug te gaan. LTS-MTS en HTS, aangevuld met diverse managementopleidingen. "Als echte technicus moet je vaak in je groei de techniek loslaten, dan krijg je meer een management rol. Eigenlijk vind ik dat best jammer. De techniek ben ik nu wel kwijt, de exacte kennis is weggezakt. Nu zie ik het als mijn rol om de jonge mensen te helpen met techniek, communicatie, managementzaken etc. Dat vind ik erg mooi en wil ik graag blijven doen".

Schiphol Rijk 1

Wat maakt werken voor private klanten zo speciaal

Het begint bij de klantvraag, die wil zoveel vermogen hebben voor de productie en dan gaan wij aan de slag met het complete technische plaatje. Bij private klanten speelt tijd een heel belangrijke rol. Des te eerder er stroom is, des te eerder kan er  geld verdiend worden door de klant. Er is dus altijd druk op de planning. Wij zijn van begin tot einde betrokken, doen de studies, de engineering, de uitvoering en de inbedrijfstelling en vaak ook het onderhoud. Voor de private klanten koop V-ES zelf materiaal in, en spreekt levertijden af, rekening houdend met specifieke klantwensen.
Er zijn geen voorgeschreven standaarden zoals bij netbeheerders. Als er een groot perceel is, dan moet het HV-substation erop passen maar niet te groot zijn. De meeste plaats is immers bestemd voor de eigen productie, bijvoorbeeld datacenters, een zonnepark, een H2-fabriek etc.
Wij moeten verder ook zorgen voor een soepele aansluiting op het HV-netwerk van TenneT, die moet hier geen last van ondervinden.
 

Schiphol Rijk 2

Hoge veiligheidsscore, maar samen elke dag 2x stretchen was een brug te ver..

Bij onze opdrachtgevers is de focus op veiligheid heel groot en het veiligheidsregime is zeer streng. Dit houdt in dat we continue plannen, risk assessments, statements etc. moeten aanleveren. Standaard werken we met 5 specifieke PBM’s, die overal op de locatie verplicht zijn. Daarnaast moet iedereen altijd gehoorbescherming bij zich hebben. We gebruiken geen ladders, alleen steigers. Voor elektrisch gereedschap moet vergunning afgegeven worden of er moet accu gereedschap gebruikt worden. 

Het nieuwste voorstel op gebied van veiligheid, was eerst 15 minuten stretchen voor het begin van de dag en na de lunch. De uitvoerder zou dan stretchoefeningen moeten geven. Dit ging gelukkig niet door. Wij zijn er heel trots op dat we één van de hoogst scorende aannemers wereldwijd zijn bij onze opdrachtgever in Schipholrijk. Voor het gemak en de veiligheid houden we bij al onze private opdrachtgevers regio Schiphol dezelfde methode en hoge standaard aan om gemakkelijker te kunnen werken. 

Schiphol Rijk 3

Jonge mensen betekenisvol en uitdagend werk geven

In ons projectteam hebben we bij de ervaren collega’s, jonge talentvolle collega’s gezet, om onze kennis en kunde over te brengen en ze in de praktijk op te leiden en te begeleiden. Het is belangrijk om mensen te boeien en te binden. Wij hebben een leuke bedrijfscultuur met veel sportieve zaken en gezelligheid. Daarnaast kun je mensen ook aan je binden door ervoor te zorgen dat het werk niet eentonig wordt. Meer betekenis geven aan het werk en meer moderniseren of technisch verder ontwikkelen. Het doel is de klant sneller te bedienen maar hiermee kunnen we ook onze collega’s verder of breder ontwikkelen”.